Wyszukiwarka
Menu główne
Menu lewe
Przegląd prasy pedagogicznej
WRZESIEŃ 2025
- Cyberprzemoc wobec nauczycieli / Monika Sewastianowicz. // Dyrektor Szkoły. – 2025, nr 7-8. „Choć o cyberprzemocy częściej mówi się w odniesieniu do uczniów, nie tylko oni padają jej ofiarą. To zjawisko dotyka również nauczycieli, a z badań wynika, że najczęstszą formą cyberprzestępstwa są obraźliwe, zniesławiające komentarze.”
- Dorośli bagatelizują przemoc rówieśniczą : wiele zależy od szkoły i rodziców / Magdalena Borowiak ; rozm. Anna Mikołajczyk-Kłębek. // Portal Samorządowy 2025, 24 sierpnia. „Reakcja szkoły na przemoc rówieśniczą zależy nie tylko od procedur, ale przede wszystkim od jakości komunikacji między uczniami, nauczycielami i rodzicami. Z badań wynika, że uczniowie często czują, że nikt ich nie słucha i nie rozumie ich perspektywy – mówi Magdalena Borowiak z Katedry Kryminalistyki Akademii Nauk Stosowanych w Pile, autorka badań na temat przemocy rówieśniczej.”
- Kiedy wiersz mówi… klockami Lego : wieści ze szkoły ponadpodstawowej / Jagoda Kurnikowska. // Polonistyka. – 2025, nr 74. „Znamy te wszystkie: „Nie wiem, o co tu chodzi”, „Nie rozumiem…”, „Proszę pani, to jakieś dziwne”, „Skąd mam wiedzieć?”, ewentualnie: „Proszę pani, ja tego nie czuję”. No tak, oni tego nie czują, a my czujemy frustrację, bezsilność, rezygnację, niemoc, bo czytać poezję może każdy, ale przeczytać – już niewielu. I co z tym zrobić? Na początku wziąć głęboki oddech, później zrzucić z siebie poczucie winy (do czego mamy niepotrzebne ciągoty), a na koniec wyciągnąć karton klocków Lego.”
- Neuroróżnorodność w przedszkolu – jak wspierać rozwój dzieci w praktyce? / Sandra Matuszak-Vargas. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2025, nr 3. „Współczesna edukacja przedszkolna coraz częściej uwzględnia potrzeby dzieci neuroróżnorodnych, w tym dzieci w spektrum autyzmu, z ADHD, dys-leksją, zaburzeniami przetwarzania sensorycznego czy innymi wyjątkowymi profilami rozwojowymi. Świadomość, że każde dziecko rozwija się we wła-snym tempie i na swój indywidualny sposób, jest dziś podstawą tworzenia przyjaznego, otwartego i wspierającego środowiska przedszkolnego. Neuroróżnorodność nie jest przeszkodą, lecz bogactwem – przynosi nowe perspektywy, wzbogaca grupę i zachęca do poszukiwania kreatywnych rozwiązań wychowawczych.”
- Nie tylko złamane serce. Dlaczego strata przyjaźni tak boli? / Natalia Dąbrowa. // Charaktery. – 2025, nr 5 (wrzesień-październik). „Być może znasz ten moment, gdy ktoś, kto przez lata był jedną z najważ-niejszych osób w Twoim życiu, nagle znika. Czasem to milknące wiadomości, coraz rzadsze spotkania, aż wreszcie cisza. Innym razem to gwałtowne zakończenie – bolesna kłótnia, zawód, utrata zaufania. Niezależnie od scenariusza, doświadczenie to bywa trudne do uniesienia. Zwłaszcza gdy dotyczy przyjaciela lub przyjaciółki – osoby, z którą dzieliłaś codzienność, przełomowe momenty, lata wzajemnego towarzyszenia.”
Data dostępu: 27.08.2025
Rejestr zmian podstrony
Informację wprowadził(a): Jarosław Jędrych (2024-01-24 11:11:33)
Informację zmodyfikował(a): Jarosław Jędrych (2025-08-27 12:01:39)
Liczba odwiedzin: 1205
Informację wprowadził(a): Jarosław Jędrych (2024-01-24 11:11:33)
Informację zmodyfikował(a): Jarosław Jędrych (2025-08-27 12:01:39)
Liczba odwiedzin: 1205